A tavalyi évhez hasonlóan idén sem került színes bőrű színész vagy színésznő az Oscar-díj várományosai közé a legfőbb kategóriákban, így újra népszerű lett az #OscarsSoWhite hashtag – ám az előző évekkel ellentétben idén már elismert szakmabeliek és hírességek is felszólaltak a jelenség ellen. A díjról döntő Akadémia elnöke is aggodalmát fejezte ki. A Guardianen megjelent írásukban Nadia és Leila Latif színész-rendezők azt vizsgálták, milyen arányban mennének át az elmúlt években jelölt filmek egy, a Bechdel-teszthez hasonló szűrőn – az eredmény csalódást keltő volt.

Még 2012-ben kereste a választ a Los Angeles Times újságíróinak egy csoportja arra, hogy kik szavaznak tulajdonképpen az Oscar-jelöltekre és díjazottakra – és milyen arányban képviseltetik magukat az Akadémia tagjai között a színes bőrű, illetve női színészek és rendezők. Nagyjából 5100 szavazót azonosítottak – az akkori tagság több mint 89%-át – és a kutatás során arra jutottak, hogy a tagok több, mint 90%-a fehér bőrű, s a férfiak aránya a szavazók között 77% körül mozog. Az Akadémia tagjainak átlagéletkora 62 év volt, az 50 évnél fiatalabbak mindössze az összes szavazó 14%-át tették ki.

Bár az újságírók már 2012-ben rávilágítottak arra, hogy az Akadémia tagjai között jelentős kisebbségben vannak a nők és színes bőrűek, a tavalyi évben újra botrány kerekedett az Oscar-jelölések körül, amikor kiderült, hogy a legjobb színésznek és színésznőnek (főszereplő és mellékszereplő) járó szobrocska jelöltjei között egyáltalán nem képviseltetett ez a csoport. Ez volt 1998 óta az első ilyen év, a hír hallatára pedig egy Twitter-felhasználó megalkotta az #OscarsSoWhite hashtaget, ezzel próbálva meg felhívni a közösségi média figyelmét a színes bőrű színészek ignorálására.

Január 14-én, csütörtökön jelentették be a 2016-os Oscar-díj várományosait – akárcsak tavaly, idén sem képviseli senki a színes bőrű színészeket a négy fő kategóriában. Ahogy 2015-ben, idén is először a közösségi média felhasználói figyeltek fel először a problémára: a Twitteren újra több ezren fejezték ki egyet nem értésüket az #OscarsSoWhite használatával – újra megszólalt például a trendet elindító April is, aki kijelentette, bojkottálni fogja az idei díjátadót. A véleményformálók a jelöltek közül hiányolták Idris Elbát és a Creedben főszerepet kapó Michael B. Jordant. Sokakat zavart az is, hogy Samuel L. Jackson alakítását, vagy a Straight Outta Compton szereplőgárdáját sem tartották a szavazók jelölésre érdemesnek. A felháborodást tetézte, hogy két, feketékről szóló film, a Straight Outta Compton és a Creed is kapott Oscar-jelölést, ám a Comptonért a fehér írók, míg a Creedért Sylvester Stallone került a jelöltek közé.

Idén azonban nem csak a közösségi média használói és a kommentelők háborodtak fel, hanem egyre több híresség is felemelte a hangját jelenség ellen. A legtöbben Spike Lee rendező Instagramon közzétett posztjára kapták fel a fejüket. A nemrég tiszteletbeli Oscarban részesülő rendező megköszönte az Akadémiától novemberben megkapott díjat – többek között az Akadémia elnökének is –, azonban kifejtette, hogy a színes bőrű színészek elhanyagolása miatt ő és felesége nem fognak részt venni a díjátadón. Jada Pinkett Smith is azt javasolta, hogy a színes bőrű színészek bojkottálják a februári díjátadót. A közelmúltban Michael Moore Oscar-díjas dokumentumfilm-rendező csatlakozott a bojkotthoz: elmondta, őrületnek tartja, hogy az elmúlt két évben a negyven jelölt színész közül egyik sem volt színes bőrű.

Quentin Tarantino rendező is sérelmezte, hogy nem került a jelöltek közé az Aljas nyolcasban főszerepet játszó Samuel L. Jackson. Szerinte Jackson játékát „magától értetődőnek, természetesnek veszik”, és csak így fordulhat elő, hogy kimaradt a jelöltek listájából. Al Sharpton polgárjogi aktivista és a Fehér Ház tanácsadója is a közösségi médián keresztül fejtette ki véleményét. Azt írta, ez is csak egy újabb példa arra, mennyire hiányzik a diverzitás Hollywoodból. Idris Elba is foglalkozott a témával: beszédében minél nagyobb változatosságot sürgetett a médiában – a kamera előtt és mögött is. Az Oscar-gála idei műsorvezetője, Chris Rock sem ment el szó nélkül amellett, hogy fekete házigazdaként nem köszönthet majd színes bőrű színészeket a színpadon. Az Oscart a „Fehér BET Awards” címmel illette – ami azért is sokatmondó, mert a BET Awards a legjobb fekete filmeket, rendezőket és színészeket díjazza.

A botrányt természetesen már az Akadémia sem hagyhatta szó nélkül, így Cheryl Boone Isaacs, az Akadémia 2013-ban megválasztott elnöke egy nyilatkozatban fejtette ki: őt is lesújtotta, hogy nincs színes bőrű színész a jelöltek között. „Egy bonyolult, de nagyon fontos párbeszéd alakult ki” – hívta fel a figyelmet. Azt ígérte, drámai lépéseket tesznek majd, hogy minél változatosabb szavazókört alakíthassanak ki a jövőben – erre egyébként már korábban is tett próbálkozásokat az Akadémia, de a változás nem volt olyan gyors, mint azt remélték. Isaacs a Deadline-nak azt is elmondta, nagyon csalódott a jelölések miatt, de ez nem jelenti azt, hogy a jelölt filmek és színészek ne lennének kiválóak. David Oyelowo, a Selma című film sztárja a jelenlegi lassú átalakulás helyett radikális változásokat szeretne elérni, s ezt várja az Akadémiától is.

Közben többen próbáltak arra is választ találni, egyáltalán az Akadémia hibája-e, hogy ilyen kevés színes bőrű jelöltet találni évről évre az Oscar-gálán. A Kalifornia Egyetem 2015-ös jelentése szerint a probléma gyökerét nem az Akadémia háza táján, hanem Hollywood legnagyobb stúdióinál és ügynökségeinél kell keresnünk. A három legnagyobb ügynökséget és stúdiót vizsgálva kiderült, hogy 2013-ban a felsővezetők 94%-a fehér volt. Az elemzők szerint a helyzet nem fog megváltozni a közeljövőben, ha ezek a vezetők nem veszik a fáradságot, hogy színes bőrű alkotókat és színészeket toborozzanak és alkalmazzanak.

A Variety is ugyanerre a problémára hívta fel a figyelmet: a szavazók idén 305 film közül választhattak, s ha ezek leképezték volna az amerikai társadalmat, akkor összesen több, mint 150 filmet nő rendezett volna, 45-öt fekete, 50-et latin-amerikai, de több tucat ázsiai-amerikai és LGBT-rendező is szerepelt volna a listán. A valóságban viszont ezek a számok sokkal kisebbek voltak, a női és színes bőrű rendezők száma még mindig elenyésző.

Egy, a Guardianen megjelent cikkben Nadia és Leila Latif színész-rendezők különös módszert találtak arra, hogy megmutassák, milyen kevés szerepet kapnak a színes bőrű karakterek a filmvásznon. Mintaként a Bechdel-tesztet vették, ami azt hivatott vizsgálni, a nők megfelelően vannak-e képviselve a filmekben. Ennek kritériumai szerint egy filmben legalább két női karakternek kell lennie, akik beszélnek egymással, és beszélgetésük tárgya nem csak valamelyik férfi szereplő. Nem hangzik bonyolultnak, mégis sok film elbukott már rajta.

A Latif-testvérek ezeket a kritériumokat alakították át egy kicsit, az ő feltételeik a következőek voltak: legyen két megnevezett színes bőrű szereplő, közöttük alakuljon ki párbeszéd, ne legyenek romantikus kapcsolatban, szerepük ne merüljön ki abban, hogy támogatnak és vigasztalnak egy fehér bőrű karaktert és ne legyenek varázslatos képességeik. Az idei Oscar-jelölt filmek közül mindössze hárman mentek át a teszten (A visszatérő, A nagy dobás és a Mentőexpedíció), de három olyan film is volt, amelyben egy megnevezett színes bőrű karaktert sem találtak (a Kémek hídja, a Brooklyn és a Spotlight). A tavalyi jelöltek közül mindössze ketten teljesítették a feltételeket (az Amerikai mesterlövész és a Selma). Az elmúlt tizenöt év győztes filmjei közül tekintjük, összesen hatan mentek át a teszten. Bár Latifék is felhívják a figyelmet arra, hogy a teszt nem ad teljes képet és megvannak a saját korlátai, mégis különös fénytörésben mutatja meg a hollywoodi álomgyár működését.