A közösségi szálláshelymegosztó-portál éles kritikák kereszttüzébe került, miután egy, a Harvardon készült tanulmány kimutatta, hogy a szálláshelyeket sokszor nem adták ki potenciális bérlőknek – nem, kor vagy akár származás alapján diszkriminálva. A cég ezt követően azonnali lépéseket tett a jelenség visszaszorítására, és neves szakértőket kért fel az új, előítélet-ellenes politika megalkotására.

Az Airbnb egy online piactér, melyen szálláshelyeket lehet kiadni és foglalni a világ minden pontján – közel kétszáz országban kétmillió hirdetés érhető el az oldalon. Célja, hogy különleges ingatlanokat vonultasson fel, ezzel pedig alternatívát kínáljon a szállodák és hostelek eddig telítettnek hitt piacának. A céget 2008-ban alapították San Franciscoban, székhelye jelenleg is itt található. Az elmúlt nyolc során a vállalat igazi sikertörténet lett, az elmúlt évben értéke egymilliárd dollárral nőtt, így az 2016-ra elérte a harminc milliárd dollárt. A sikeres év ellenére azonban az Airbnb vezérigazgatója és társalapítója, Brian Chesky a cég legnagyobb kihívásaként a diszkrimináció elleni harcot nevezte meg.

Közösség és diszkrimináció

Az Airbnb előszeretettel utal magára „közösségként”, nem pedig vállalatként. Ebből következően az emberek közti bizalmat nevezte meg üzletpolitikája egyik sarokköveként. Azonban, ahogy azt egy új tanulmány bemutatta, ha emberek közötti interakcióra kerül sor, felüti fejét a rasszizmus és a hátrányos megkülönböztetés – ez alól pedig az Airbnb sem kivétel.

A Harvard kutatói mutattak be egy új tanulmányt, melyet Benjamin Edelman, az online piacok kutatója, Michael Luca és Daniel Alejandro Svirsky jegyeznek. 6400, korábban diszkrimináció áldozatául esett vendéget kerestek meg öt amerikai nagyvárosban (Baltimoreban, Dallasban, Los Angelesben, St. Louisban és Washingtonban). Kutatásukból kiderül, hogy a jellemzően afrikai-amerikai nevű vendégek nagyobb eséllyel kaptak elutasító választ, mint azok, akik „fehér hangzású” névvel rendelkeztek. Míg utóbbi csoport átlagosan 50%-ban kapott pozitív választ, addig előbbi csak alig 42%-ban. Ennek bizonyítására a kutatók fiktív profilokat hoztak létre, melyeknek „jellemzően fekete”, illetve „jellemzően fehér” neveket adtak.

Elméletük igazolást nyert, ugyanis a Lakisha és Rasheed nevű fiktív vendégek 16%-kal nagyobb eséllyel kaptak elutasító választ, mint azok, akiket Brentnek és Kristennek neveztek el. „Természetes, hogy egy szálloda igazgatója nem nézheti végig a vendéglistát, majd utasíthatja el a vendégeket pusztán a nevük és vélt vagy valós származásuk alapján. Az Airbnb esetében ez mindennapos” – nyilatkozták a tanulmány szerzői. A problémára azonnali és igen egyszerű megoldást is kínálnak: a felhasználók ne legyenek kötelesek megadni a nevüket. Az Airbnb azonban nem volt nyitott erre a megoldásra. Szerintük az efféle anonimitás összeegyeztethetetlen a politikájuk alapjának tekintett bizalommal. „A bizalom átláthatóságra épül. Ha megszüntetjük az anonimitást, az a legjobbat hozza ki az emberekből” – nyilatkozta Brian Chesky.

Kiiktatni a diszkriminációt

Chesky a felhasználók közötti diszkriminációt a cég legnagyobb problémájának nevezte, a tanulmány megjelenése után pedig nem is késlekedett sokat a cég, azonnali megoldást keresett. Ennek első lépéseként átfogó felülvizsgálatot indított, valamint szerződtette Laura Murphy-t, az Amerikai Polgárjogi Unió (ACLU) washingtoni irodájának korábbi vezetőjét. Murphy és csapata kiadott egy harminckét oldalas jelentést, ami körvonalazza, hogy miként kívánnak fellépni az oldalon tapasztalt diszkrimináció ellen. Többek között létrehoztak egy állandó anti-diszkriminációs csapatot, ami kutatókból, adatelemzőkből és mérnökökből áll, akik feladata a felhasználók állandó vizsgálata.

Ezen felül minden felhasználónak alá kell írnia egy közösségi kötelességvállalási nyilatkozatot, mely november 1-től lép életbe. Annak érdekében, hogy továbbra is használhassák az oldalt, mindenki köteles jóváhagyni a cég új diszkriminációra vonatkozó irányelveit, melyet kiterjesztettek kifejezetten a származás és a nemiség kérdésköreivel, a jövőben pedig a felhasználók képei jóval kisebb hangsúlyt kapnak, így csökkentve a diszkrimináció esélyét. Ezt segíti továbbá az „Instant Foglalás” funkció, melynek értelmében a jövőben nem lesz szükség a vendéglátó jóváhagyására a foglaláshoz.

Októberben debütál mindezek mellett az „Open Doors” funkció: ez egyfajta felelősségvállalás az Airbnb részéről, melynek értelmében védelmében veszi azokat a felhasználókat, akik úgy érzik, diszkrimináció áldozatai lettek a foglalás vagy a vendéglátóval való interakció során. A hátrányos megkülönböztetésben részesült személyeknek a cég segít új szállást találni, vagy éppen lefoglalni a következő utat.

A reformok ellenére Brian Chesky elismerte: lassúak voltak a probléma felismerésében, és mindezért elnézést kér. Ettől függetlenül az Airbnb igazán nagy hadjáratot indított a felületén található diszkrimináció ellen, új szabályzata pedig már olvasható a honlapukon – magyar nyelven is.

Borítókép forrása: Pixabay

Forrás: Pixabay
Forrás: Pixabay