A videószolgáltató óriás mostantól nem teszi monetizálhatóvá a megosztó, vitatott témájú videókat. Bár a nagyobb csatornák tulajdonosai közül többen burkolt cenzúrát sejtenek a dolog mögött, a YouTube elvileg csak a korábban is létező szabályozás szigorúbb betartatása felé tett lépéseket. A változtatás pozitívuma, hogy egyben könnyebbé is vált a vitatott „ítéletek” ügyében történő fellebbezés. Ez nem akadályozta meg azt, hogy a #YouTubeIsOverParty hashtag világszerte elterjedjen.

Philip DeFranco, a 4,5 millió feliratkozóval rendelkező vlogger egyike volt az elsőknek, akik részletesen beszámoltak az intézkedés negatív hatásairól. A szabadszájúságáról ismert videós, akinek több mint egy tucat videójánál tiltották le egyszerre a reklámmegjelenítést „túlzottan trágár nyelvezet” miatt. Szintén a monetizáció tiltására ad okot az, ha valaki „érzékeny vagy megosztó témájú” videókat tölt fel csatornájára.

A szabályzat legnagyobb problémája a konkrétumok hiányából ered: a rendkívül általános irányelvek és az algoritmusra épülő betartatás kettőssége miatt sokan tartanak a politikai témákat feldolgozó kommentátorok öncenzúrájától a legnagyobb videómegosztó platformon. DeFranco is cenzúrának nevezte az intézkedést, elismerve, hogy természetesen a tulajdonosok jogában áll a YouTube reklámpolitikájának alakítása. Üzleti szempontból teljesen érthető, hogy a hirdetők nem szeretnék reklámaikat ideológiailag megosztó, vagy akár pont a saját termékük ellen ágáló, a metaadatok miatt mégis alatta megjelenő videóknál látni – a lépés azonban több szempontból is aggasztónak bizonyulhat a későbbiekben.

Nem ez az első intézkedés a közelmúltban, mely jelentős hatást gyakorolt a sikeres tartalomszolgáltatók munkájára. Júliusban egy hibajavítás következményeként az új, pontosított feliratkozószámok jóval alacsonyabbak voltak a korábbiaknál, a téves automatizált szerzői jogi kérelmek problémájának megoldásában pedig komoly előrelépést jelentett, hogy április óta az ilyen helyzetbe kerülő videókon nem szűnik meg a reklámmegjelenítés a vitás helyzet orvoslásáig. A mostani változtatásnak elviekben pont az lenne a lényege, hogy egy korábban is létező irányelv betartatását aktívabban kommunikálják a felhasználóbázis felé – és egyben a formális fellebbezésre is módot adnak. Ezt több sajtóközleményben is megerősítették. „Nem változtattuk meg a demonetizációval kapcsolatos irányelveinket, ahogyan ezek betartatását sem” – fogalmaztak még egyértelműbben egy fórumbejegyzésben. Persze ebből adódik a következő kérdés: a korábbiakban is ugyanígy letiltották a reklámokat a nem megfelelőnek ítélt videókon, csak eddig a készítő tudta nélkül?

A nem reklámbarát tartalmak listája azonban mindemellett aggasztóan tág és félreérthető. Teljesen normális, hogy nem kívánják támogatni a szélsőséges, kirekesztő és erőszakos tartalmakat, de mi a helyzet azokkal, akik ezekről hírműsorjellegű videókban, kommentár céljával számolnak be? „Tisztában vagyunk vele, hogy a magas színvonalú tartalmak nem mindig sterilek” – fogalmazott egy szóvivőjük. A változtatás lényege pontosan az lett volna, hogy megkönnyítsék a reklámok visszaállítását az indokolatlanul érintett videókon.

Jelen állás szerint hatalmas a bizonytalanság, ugyanis sok olyan videót is érintett az intézkedés, melyek jellegükből adódóan egyáltalán nem megosztóak. A szépségtippek mellett a depresszióról szóló személyes történetek is az algoritmus hálójába kerültek – ahogy a zaatari menekülttábor körülményeiről szóló videó is. Bár utóbbi esetében a panaszküldés után azonnal visszaállították a reklámokat, a készítő „rendkívül aggasztónak” tartja a kialakult helyzetet.

Az ilyen egyoldalú és bejelentetlen intézkedések újra és újra megmutatják, mennyire kiszolgáltatottak a tartalomszolgáltatók a jelenlegi online ökoszisztémában. A szabályok betartatásának algoritmikus jellege miatt nehéz magyarázatot kapni a döntésekre, melynek következtében könnyen kialakulnak az összeesküvés-elméletek. A szélsőbalos és -jobbos csoportosulások lelkesen hibáztatják egymást és vélt befolyásukat a kialakult helyzet miatt – teljesen indokolatlanul. Vannak, akik a platform végét látják a történtekben – a #YouTubeIsOverParty hashtaget egy napon belül 170000 tweetben használták, a rivális Vidme pedig egy káromkodásokkal teli, a Szabadság-szobrot szerepeltető videóban ösztökéli a kiábrándult tartalomszolgáltatókat arra, hogy „adjátok nekünk a kibaszott profanitásotokat és az istenverte szexuális humort”.