A 3DM nevű kínai kalózcsoport bejelentette, hogy egy éven keresztül befagyasztják a különböző videojátékok másolásvédelmének feltörésével kapcsolatos tevékénységüket – azzal a céllal, hogy meglássák, jelent-e ez bármilyen változást az eladási adatok tekintetében. „Kísérletük” nagy valószínűséggel nem jár majd kézzelfogható eredménnyel, tekintve a megannyi rivális csoportra – illetve arra, hogy alig pár nappal később jelentkeztek a Denuvo nevű védelmi rendszer crackjével, melyet nem sokkal korábban saját maguk neveztek „feltörhetetlennek”.

Robin Hood pihenőt kér

2015 végén a Just Cause 3 nevű videojáték hatalmas port kavart a kalózok körében – másolásvédelmi rendszerét ugyanis képtelennek bizonyultak feltörni. A 3DM csoport vezetője ekkor azt írta, hogy a közeljövőben ellehetlenülhet a warezolás, ugyanis a titkosítási technológia olyan gyorsan fejlődik, hogy „két év múlva nem lesznek ingyenes játékok a világban”. Mindez komoly változást jelentene egy olyan területen, ahol általában már órákkal a hivatalos megjelenés után elérhetőek a különböző nagyobb videojátékok tört változatai.

Felnőttfilmes forgatja fel az indiai erkölcsöket

Iszlám Állam – európai műholdak

A Denuvo már korábban is komoly kihívást jelentett a kalózoknak: a 2014-ben megjelent Dragon Age: Inquisition egy hónapig feltöretlen maradt – ami a jelenlegi felállást tekintve egy örökkévalóságnak felel meg. (Más kérdés persze, hogy a Denuvo és a hozzá hasonlóan szofisztikált másolásvédelmi rendszerek drágának számítanak, és csak a legnagyobb kiadók számára éri meg bevetni – a kalózkodás teljes apokalipsziséről beszélni tehát minden tekintetben indokolatlan lenne akkor is, ha a 3DM vezetőjének állítása igaznak bizonyul.)

A csoport komoly meglepetést okozott azzal, hogy egy belső megbeszélést követően úgy döntöttek, egy éves szabadságra vonulnak, utána pedig „megvizsgálják, megnőtt-e a legitim eladások száma”. Az Ars Technica szerzője megjegyzi, hogy a megannyi rivális crackercsoportot figyelembe véve ideiglenes visszavonulásuk nagy valószínűséggel semmilyen hatással nem bírna, ráadásul az eladási mennyiségek összehasonlításához megannyi más tényezőt is figyelembe kellene venni a világgazdaság állapotától kezdve a játék minőségén át az aktuálisan megjelent versenytársakig.

Mindent vissza

Bár ekkor úgy tűnt, hogy a lépés valójában a technológiai fegyverkezési verseny elvesztésének beismeréséről szól, alig két napja bejelentették, hogy mégis sikerült feltörniük a Denuvot és ezzel az általa védett videojátékok – például a FIFA 16, a Just Cause 3, és a Tomb Raider: The Rise – másolásvédelmét is. A konkrétumok egyelőre nem világosak, de vezetőjük szerint „nem hivatalos vagy nagyformátumú megjelenés lesz”.

Forrás: Wikipedia Commons

A Denuvo marketingigazgatója az Eurogamernek adott nyilatkozatában azt mondta, hogy „sikereink miat egyre több kiadó tervezi az eddig konzol-exkluzív címek PC-s megjelentetését”, illetve „bár gyakori a panasz, hogy a crackelt verzió hiányában a játékosok nem tudják letesztelni, megfelelően fut-e gépükön a program, véleményünk szerint hivatalos demókkal vagy az online platformok visszavásárlási lehetőségeivel erre enélkül is móduk van”. Az iparágvezető Steam – mely tavaly februárban 125 millió aktív felhasználóval büszkélkedhetett – nyáron vezette be új visszatérítési irányelveit, melynek értelmében bármely terméket visszavesznek, amennyiben a felhasználó kevesebb mint kettő órát töltött el használatával – függetlenül attól, miért elégedetlen a termékkel.

Bár felmerül a kérdés, hogy a közelmúltban egyre gyakoribbá váló rövid, történetalapú játékok eladási statisztikáit hogyan módosítja majd az, hogy akár egy teljes végigjátszás után is vissza lehet vonni a vásárlást – ezért több fejlesztő is preferálná, ha játékról játékra változna ez az irányelv –, az ilyen fajta változásokat sokkal pozitívabbnak tartják az iparági szereplők, mint a 3DM tevékenységét.

Kelemen Luci