Új stílus dívik 2015-ben egy new york-i metró vagonjaiban: a náci Németország és a Japán Birodalom szimbólumai díszítik az utasteret, melyek az Amazon legfrissebb tévésorozatába, a The Man in the High Castle világába hivatottak kalauzolni az ingázókat. Az alternatív valóságot feldolgozó sorozatban a tengelyhatalmak győzedelmeskednek – a mi valóságunkban azonban nem mindenki megy el szó nélkül a promóciós anyagok mellett.

Egy Hitler uralta Amerika

A Times Square és a Grand Central között közlekedő 42. utcai ingavonat egyik oldalán birodalmi sas, a Hitler-éra Németországának fasiszta jelképe és vaskereszttel helyettesített horogkereszt, a másikon pedig a felkelő napot ábrázoló, a korabeli japán hadseregre asszociáló japán zászló fogadta az utasokat.

„A kocsi üléseinek egyik felén az amerikai zászló közepébe illesztett náci jelképek, míg a másik felén a második világháború stílusát idéző japán zászlók voltak” – nyilatkozta egy utas, Ann Toback. „Választanom kellett, és úgy döntöttem, a náci jelképesre ülök, mert egyáltalán nem akartam azt bámulni” – tette hozzá. Toback nem ellenzi a sorozatot mint fikciót, de az ellen már lenne ellenvetése, hogy „munkába menet náci szimbólumokat kell nézegetnie”.

A The Man in the High Castle című sorozat Philip K. Dick 1962-ben írt, azonos című könyvének filmadaptációja – egy olyan alternatív valóságot dolgoz fel, amelyben a szövetséges hatalmak elveszítik a második világháborút. A történetben a tengelyhatalmak irányítják a jelenkori Egyesült Államokat: a nácik a keleti, a japánok a nyugati partot uralják.

A japán védelmi erők máig használják a felkelő nap zászlaját, amely számos koreai és kínai számára azonban különösen sértő, amennyiben az 1800-as évekbeli, romlott japán imperializmusra emlékezteti őket. Ami a birodalmi sast illeti, használata Németországban biztosan törvényellenes, hiszen a náci szimbólumokat betiltották.

A szívesen látottság légköre

Adam Lisberg, az MTA (a new york-i Metropolitan Transportation Authority) szóvivője megerősítette, hogy az ingavonatot az online tévésorozat képeivel borították be, amelyhez kényelmes vinyl csomagolást használtak. A show reklámkampánya 260, metróállomásokon kifüggesztett poszterrel kezdődött november 9-én, a beborított ingajárat pedig november 15. és december 14. között fut. Az MTA vizsgálata alapján a kampány „nem sérti a semleges tartalmú reklámstandardet, melyet igazgatóságunk az idei évben megszavazott. (…) Az emberek kreatív értesítése érdekében [az értékesítők] mindig új módszerekkel jelennek meg, hogy felhívják a figyelmet a termékeikre” – tette hozzá Lisberg. A szervezet ez év elején megszavazta a politikai reklámok városi busz- és metrórendszerben való betiltását. Az MTA szerint egy panasz érkezett hozzájuk a reklámot illetően.

Az Egyesült Államokban történetesen épp New York rendelkezik a legnagyobb számú zsidó lakossággal – a Public Religion Research Institute friss felmérése szerint a new yorkiak 8%-a zsidó. „Ez a reklámkampány érezhetően felszínre akar hozni olyan dolgokat, amelyek sok embert nagyon érzékenyen érintenek” – fogalmazta meg Evan Bernstein, az Anti-Defamation League (rágalmazásellenes szövetség – a szerk.) new york-i regionális igazgatója. „A televíziós programban – amely elmagyarázza, hogy egy Hitler által kormányzott Amerikáról van szó – megérted az összefüggést. A vonaton a náci szimbólumokkal párosított amerikai zászló kifejezetten durva, mert nincs meg a kontextus, amely rávilágítana az üzenetre.”

A múlt hónapban egy szövetségi bíró zöld utat adott a metróban megjelenő, az amerikai muszlim humoristákról szóló dokumentumfilm reklámjának; az alperes arra hivatkozott, hogy a közlekedési vállalat politikailag megbélyegezte őket. Az MTA visszadobta a 2013-as, The Muslims Are Coming! című film reklámanyagát arra hivatkozva, hogy a korábban jóváhagyott plakátokkal megsértették az új, a politikai reklámokra vonatkozó tilalmat. Colleen McMahon megítélése szerint a muszlim humoristák által készített hirdetések nem voltak kifejezetten politikai jellegűek.

Az MTA októberben szintén visszadobta az Amalgamated Bank’s plakátjait, melyeket korábban 15 dolláros minimum árszinten hagyott jóvá. Az általuk hivatkozott reklámstandardek ugyanakkor arra is felszólítják a vállalatot, hogy „tartsák fenn a biztonságosság és szívesen látottság légkörét mind az MTA alkalmazottai, mind a fogyasztók számára.” Toback, a zsidó identitást támogató és az európai fasizmust elítélő The Workmen’s Circle ügyvezető igazgatója szerint ezek a plakátok megbuktak e tekintetben: „ma reggel egyáltalán nem éreztem, hogy szívesen látnának” – nyilatkozta.

Funcs Fanni