Múlt szombaton ideiglenesen bezárták a párizsi Orly repteret – kiderült, hogy a mind a mai napig használt Windows 3.1-alapú rendszerük mondta fel a szolgálatot. Bár sikerült helyreállítaniuk, hosszabb távon komoly problémát jelent az, hogy az operációs rendszer elavultsága miatt összesen három szakértő tudja kezelni a programot Párizs-szerte – ráadásul egyikük jövőre nyugdíjba vonul.
A Le Canard Enchaîné hetilap által „történelem előttinek” nevezett rendszerre alapszik az 1992-ben megjelent, DECOR nevű program, melynek segítségével a repülésirányítók rossz időjárási körülmények esetén tájékoztatni tudják a pilótákat arról, milyen messzire látna majd el a kifutópályán. A rendszer összeomlása miatt képtelenek voltak továbbítani ezt az információt, így a ködre való tekintettel elővigyázatosságból leállították a reptéri közlekedést.
„Az Aéroports de Paris légiirányítási programjai négy különböző operációs rendszeren futnak, mindegyik tíz-húsz évvel ezelőtt készült” – nyilatkozta Alexandre Fiacre, a repülésirányítók szakszervezetének főtitkára a Vice News-nak, mely „A Windows 3.1 életben van – épp most ölt meg egy repteret” címmel írt a történtekről. „Néhány gépen Unix, egyeseken Windows XP fut” – tette hozzá. A Unix elsősorban az 1980-as években volt népszerű.

„A legnagyobb probléma az ilyen rendszerekkel az, hogy az emberek nem szeretnek karbantartási munkálatokat végezni. Ráadásul egyre kevesebb ember ért hozzájuk: Párizs-szerte alig három szakértője van a DECOR-ral kapcsolatos problémáknak, egyikük pedig jövőre nyugdíjba vonul” – folytatta a főtitkár, hozzátéve, hogy egyelőre nem találtak senkit a pótlására. A rendszer működtetésének nehézségeit a Voyager-programhoz hasonlította: az 1977-ben elindított NASA-projekt két, 250 kHz-es processzorral dolgozott.
(Ami a NASA-t illeti, ezen több mint negyven éves gépeknél a mai számológépek is erősebbek, valamint elavult programnyelveket használnak – például a FORTRAN-t. Az eredeti Voyager-program utolsó mérnökének közelgő nyugdíjazása miatt az űrhajózási hivatal is új szakértőt keres, aki az 1970-es évek számítógépes programozásának terén tud nekik asszisztenciát nyújtani.)
Ami a francia reptereket illeti: a karbantartás kapcsán komoly gyakorlati problémát jelent a pótalkatrészek hiánya. „Néha az eBay-en kell vadásznunk bizonyos darabokra. Ezek a gépek nem voltak felkészítve a húsz évnél további munkára” – magyarázta Fiacre, aki szerint a szombati technikai probléma egy fontos figyelmeztetés – hozzátéve, hogy egyetlen utas sem került veszélybe. Az Aéroports de Paris egyelőre nem adott ki közleményt a történtekkel kapcsolatban.
Mindez sajnos nem csak Párizsra jellemző: 2014 decemberében London fölött vált lehetetlenné 36 pecre a légi közlekedés, melynek oka egy ötven éves szoftver volt. Idén a United Airlines adott egymillió mérföldnyi ingyen repülést hekkereknek a rendszerükben felfedezett hibáért.
A most szombati probléma miatt Alain Juppé, a Republikánus Párt egyik elnökjelöltje sem tudott eljutni egy pártértekezletre. „Kár, pedig jó beszédet írtam” – twittelte. A francia közlekedésügyi miniszter szerint 2017-re frissíteni fogják az összes reptéri rendszert – Fiacre azonban ezt túlzottan optimista becslésnek tartja. „Legkorábban 2019, talán 2021” – nyilatkozta saját elképzeléseivel kapcsolatban.
A Microsoft 2001. december 31-én fejezte be hivatalosan is a Windows 3.1 támogatását.